نام و نام خانوادگی: عباس غفاری رشته تحصیلی:معماری
مدرک تحصیلی :دکتری
-من رشته ی ریاضی خوندم و سال ۶۶ که وارد دانشگاه شدم اولین انتخابم معماری صنعتی بود و از کودکی به رشته معماری علاقه داشتم ولی در انتخاب رشته ، معماری قبول نشدم ، تا اینکه سال بعد در -کارشناسی ارشد پیوسته معماری قبول شدم . همزمان با تدریس کار هم می کردیم . بعد از فارغ التحصیلی اوایل در دانشگاه شهید رجایی دنبال استخدامی بودم که با دیدن مرمت های سهند تبریز در این -بخش جذب شدم.دکترام رو از دانشگاه علم و صنعت گرفتم و از طریق آقای لیاقتی وارد بخش آکوستیک شدم.
-الان در حال حاضر هیچ معماری مورد علاقه من نیست ، هر معماری حرفی برای گفتم دارد و یک قسمت ازعلم ، تصحیح کردن است . ولی از لحاظ شخصیتی بعضی معماران قابل احترام هستند، از معماران -ایرانی آقای میرمیران و مهدی حجت و… چون انسان های شجاعی هستند مورد علاقه ی من هستند.
-در این مقاله من مشاور دانشجویان پایه ارشد بودم، صوت در فضای شهری به نوعی می تواند از اطرافش نشأت بگیرد و متغیر شود ، محیط صدا را عوض می کند. در دنیای غرب آکوستیک شهری به یک -مرحله رسیده که زیبایی شناختی صوتی مطرح می شود و ما به دنبال این مرحله بودیم ، ما صدای آب را در معماری کویر و صدای باد را در تبریز می بینیم و می توان از دلایلی که ائل گلی همیشه شلوغ -است به صدای باد و درختان و پرندگان و… اشاره کنیم .با فرم می توان صدا را زیبا به گوش رساند،صدا یک بُعد دیگر به ما می دهد. پروژه ما خیلی موفق نبود ولی شروع خوبی بود.
-مهم ترین بخش شناخت است که فرد آکوستیک را نمی شناسد، و دلیل دیگر پس از انقلاب است که آکوستیک را فقط با موسیقی می شناسیم و با این حال ما از مسئله دور شدیم و معماری داخلی را فدای -صوت کردیم و بهترین سینما ها و سالن ها مربوط به قبل از انقلاب است. صوت یک مسئله علمی و فیزیکی است که فرد آشنایی با این علم ندارد.
-بعضی مواقع کلمات اشتباه بیان می شوند وقتی ما از منظر صوتی صحبت می کنیم این یعنی مثبته ، ما وقتی از آلودگی رد می شیم رو می آوریم به منظر صوتی ،یعنی یک کیفیت . وقتی از امواج و صوت -صحبت می کنین یعنی ممکن است آلودگی مطرح شود . اول بحث صوت باید تفکیک شود .در حقیقت آکوستیک نوعی وضوح گفتار یا منظر صوتی معماری است .
-این سازه است که فرم حجمی را نمایش می دهد و اگر بر اصول آکوستیک نباشد تاثیر گذار خواهد بود ، اگر منظور صدای محصور باشد با تولید این صدا ساختمان تخریب می شود ، اگر در فضای کوچک صدای -بلند تولید کنیم به سازه آسیب وارد می کند . صوت به جز انرژی امواج ،دارای انرژی گرمایشی هم هست و موجب بیشتر شدن سرعت صوت می شود.
-در کنکور ارشد ۱۴۰ واحد وجود دارد که هر واحد ۲سوال مجزا دارد،راجب آکوستیک این ۲سوال وجود دارد، آکوستیک را در دانشگاه ها خوب نمی شناسند مثلا قبلا در دانشگاه تبریز در فیزیک آکوستیک تدریس -می شد ولی الان نیست .
-مشکلی که در آکوستیک وجود دارد این است که هنرمندان یا معماران خیلی کم دنبال آکوستیک رفتند، بیشتر مقالات را گروه های مکانیک و الکترونیک یا فیزیک می نویسند و جز منابع هستند ، به مقالات -سال۲۰۲۰ نگاه کنیم می بینیم تحقیقاتشون از ۲سال پیش شروع شده و رفته برای داوری که به این مقاله ها دیتا های پایه دو میگویند یعنی قدیمی اند و ما با آگاهی با تاخیر همراه هستیم . بهترین دیتا -هایی که بتوانیم به آنها تکیه بکنیم این است که اول مبانی رو بلد باشیم و دوم مسائل اجرا شده است ، و بعد رجوع کنیم به چیزی که در محیط وجود دارد (زبان و باد و حیوانات…).
-هر قانونی که در مبحث ۱۸ گذاشتند و ما به عنوان مدرسین نظام برای دوره ها تدریس می کنیم، عین قوانین نیز اجرا نمیشود .فقط به بخش سازه توجه میشود که آن نیز با محیط هماهنگ نیست به جای -ساختمان سبک متناسب با بخش زلزله خیز ،سازه های سنگین می سازیم و رو آوردیم به مقاوم ساختن نه انعطاف پذیر ساختن . سلطه بر معماری باعث شده بر قوانین نیز سلطه ای به وجود بیاید .
-وقتی معماری مدرن رو با پست مدرن مقایسه کنیم میبینیم که معماری مدرن در نوع خودش زیبا هست و نسبت به رشد جمعیت جوابگو بوده ، این تفکر انسان است که میگوید کجا ، به چه شکل و چگونه -زندگی کند و به نظر من ما هنوز به معماری مدرن هم نرسیدیم و تفکراتمان باید تغییر بکند .
-اولین بار است که یک دانشگاه چندرسانه ای در ایران داریم ،زمانی که من به این دانشکده رفتم فقط یک مقطع کارشناسی داشت و ما سه رشته ی تولید بازی و طراحی شهرسازی هوشمند و هنرهای -چندرسانه ای را در مقطع ارشد پایه گذاری کردیم . من به مدت ۵.۵ سال در آنجا مدیر دانشکده بودم و حال جز بهترین دانشکده ها است که می تواند در کشور به تولید ارزش افزوده کمک کند. شروع خوب -مهم نیست ،ادامه دادن کار مهم است.
-ما به آموزش ها خیلی بها ندادیم و مسئله معماری هم جز یکی از این موارد است ، وجود کرونا باعث شد سیستم آموزشی به نرم افزار ها رو بیاورد ولی ما می توانستیم خیلی بهتر از این ها رفتار بکنیم ، -وجود نرم افزار ها یا نرم افزار های جایگزین اصلی است که ما باید قبول کنیم و با تعامل به دنیا برویم به سمت نرم افزار اصل . یکی از حسن های ایران نسبت به کشور های هم تراز، تبحر دانشجویان به دلیل -دسترسی آسان به نرم افزار ها است .
-ما تحصیلات را تفریح در نظر گرفتیم چون کار ایجاد نمی کنیم ، همه چیز حتی درس خواندن به ابتذال کشیده شده و باید از بین برود . ارشد برای کار کردن لازم است ولی دکترا برای کار نیاز نیست،
– دکترا تاثیر خیلی جزءی در کار دارد . افراد از بیکاری و وقت گذرانی و به تعویق انداختن کار ،تحصیل می کنند.
بازدید: